Award ticket in de praktijk: mijn volgende reis8 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een award ticket boeken, op deze site kun je er behoorlijk wat tips en trucs over vinden. Maar soms is een simpel praktijkvoorbeeld ook leuk. Daarom geef ik in dit artikel weer hoe ik mijn laatste award ticket in elkaar heb gezet. Ik mag binnenkort weer lekker veel vliegen in korte tijd. Op het programma staan negen vluchten, waarvan 4 in economy, 1 in business class en 4 in first class. In totaal gaf ik daarmee een slordige 62.500 American Airlines miles uit, 70.000 Avios, aangevuld met een paar relatief goedkope economy tickets.

Mijn award ticket: een kleine uitleg vooraf

In eerste instantie was het mijn doel om het inwisselen van miles te combineren met een vakantie. Bovendien zou ik dit pas wat later in 2017 doen. Maar door allerlei omstandigheden raakte dit in een stroomversnelling. Ik moest op korte termijn vliegen, anders zou het er voorlopig waarschijnlijk niet meer voor komen.

Natuurlijk kon ik er voor kiezen om de miles op zak te houden, maar omdat devaluaties aan de orde van de dag zijn besloot ik er gelijk werk van te maken!

Daarnaast wilde ik niet te lang weg, het liefst een dag of vijf. Mijn grote hobby is en blijft vliegen. Daar is het me allemaal om te doen. Als ik mijn reisplan vertel, zeggen veel mensen: “maar dan zit je toch alleen maar in de lucht?”. Klopt, dat is precies mijn bedoeling.

Ik had wel een belangrijke aanvullende eis: geen nachtvluchten en het liefst niet meer dan één vlucht per dag. Een nachtvlucht is efficiënt, maar daar vlieg ik niet voor. Bovendien slaap ik vaak slecht (ook in business class).

Het startpunt: American Airlines award ticket

Ik had de beschikking over een mooie hoeveelheid American Airlines Aadvantage miles. Mede dankzij een tweetal sponsors, die mij per persoon 9.000 miles hebben geschonken. Marco & Janet, nogmaals bedankt! In totaal had ik hierdoor genoeg miles voor een First Class ticket tussen Europa en het Midden Oosten.

Ik moest allereerst een keuze maken. Welke maatschappij moest het worden: Qatar, Etihad of Qantas? Een lastige keuze, maar uiteindelijk viel de keuze op Etihad. Gewoon omdat ik daar uiteindelijk het meest enthousiast van raakte. Ik wilde maximaal gebruik maken van de mogelijkheden, dus het moest een ticket worden van Moskou naar Mumbai.

award ticket
De keuze voor mijn award ticket viel op Etihad

Ik begon te zoeken naar beschikbaarheid tussen Abu Dhabi en Londen bij Etihad. En dat gaat tegenwoordig makkelijk, omdat Etihad award tickets tegenwoordig in Expertflyer staan. Ook een British Airways award ticket kun je eenvoudig in Expertflyer vinden.

Nu ik wist op welke dagen er beschikbaarheid was van Abu Dhabi naar Londen, zocht ik verder. Ik moest de dag ervoor van Mumbai naar Abu Dhabi vliegen en de dag erna van Londen naar Moskou.

award ticket
Zoeken met Expertflyer tegenwoordig. Wel zo gemakkelijk!

Na een tijdje puzzelen kwam ik tot het perfecte ticket, waarbij ik de volgende vluchten heb geboekt:

  • Mumbai – Abu Dhabi in een First Class Appartement met Etihad in de Airbus A380 op zaterdagavond;
  • Abu Dhabi – London Heathrow in een First Class Appartement met Etihad in de Airbus A380 op zondagmiddag;
  • London Heathrow – Moskou in First Class met British Airways in een Boeing 777 op maandagochtend.

Het boeken verliep uiterst soepel, ik nam gelijk contact op met de American Airlines reserveringen in Australië. De vriendelijke dame kon onmiddellijk beschikbaarheid vinden, dus mijn award ticket was geboekt! Ik was 62.500 miles en € 114,00 aan belasting armer, maar gevoelsmatig heb ik een goede waarde uit mijn miles gehaald. Ik weet dat de vergelijking niet helemaal op gaat, maar voor een enkeltje Mumbai – Londen (via Abu Dhabi) in First Class betaal je bij Etihad normaliter € 2852,00. Voor een enkeltje Londen – Moskou in First betaal je normaliter € 3503,00.

Het tweede award ticket: op naar het Midden Oosten

Oké, nu moest ik op zoek naar het volgende ticket. Ik moest in de buurt van Mumbai zien te komen. Ik had een redelijke hoeveelheid KLM miles tot mijn beschikking. Helaas waren er vrijwel geen vluchten in de Boeing 787 met KLM. De overige vluchten werden allemaal uitgevoerd met een Airbus A330, die nog over de oude business class beschikt. Mede hierom viel deze optie voor mij af.

Een volgende optie was vliegen tussen Frankfurt en Doha met Qatar in business class. Met British Airwas zou dit slechts 37.500 Avios kosten. Helaas waren de taksen aan de hoge kant, bijna € 200,00. Ik koos daarom voor Air Berlin tussen Berlijn en Abu Dhabi in business class. Niet het meest aantrekkelijke product dat er bestaat, maar voor 37.500 Avios en € 47,24 aan toeslagen een prima deal! En de gratis chauffeurservice is mooi meegenomen.

Normaliter betaal je voor deze “rit” ongeveer € 1867,00, waardoor ook dit weer een prima deal is.

award ticket
Een relatief goedkoop award ticket met Air Berlin

Het derde award ticket: terug uit Moskou

Ik had nog voldoende Avios over, waardoor mijn keuze voor de terugrit uit Moskou op British Airways is gevallen. Tot mijn vreugde vliegt British Airways in februari ook een aantal dagen met de Boeing 787-9. Helaas was First Class niet beschikbaar, waardoor ik in business class zou vliegen voor slechts 18.000 Avios. Ik had nog niet geboekt en toch nog even een Expertflyer alert ingesteld op een beschikbare First Class Award. En deze kwam beschikbaar, waarna ik deze direct geboekt heb! Oké, in plaats van 18.000 Avios was ik 34.000 kwijt, maar dan heb ik er graag voor over.

Ik weet dat veel mensen het First Class product van British Airways niet goed vinden. Toch vond ik het vorig jaar een geweldige ervaring. Daarnaast lijkt het me leuk om het verschil tussen de “oude” 777 en de nieuwe first class in de 787-9 te ervaren.

award ticket
BA First in de Boeing 787-9 (foto: BA.com)

De losse eindjes

Na het boeken van vijf vluchten op totaal drie award tickets, bleven er een aantal open eindjes over. Ik moest nog naar Berlijn, nog van Abu Dhabi naar Mumbai en nog terugvliegen vanuit Londen naar huis.

Ik had nog een ticket bij KLM geparkeerd, waardoor ik eenvoudig kon omboeken van Amsterdam naar Berlijn. Dat was dus simpel. Van Abu Dhabi naar Mumbai was de goedkoopste optie om met Etihad te vliegen, in exact hetzelfde vliegtuig als de retourvlucht. Voor € 98,00 kocht ik een enkeltje in Economy. Leuk om het verschil te ervaren tussen Economy en First!

En dan terug van Londen naar Amsterdam. Als je dezelfde dag in First Class hebt gevlogen bij British Airways, heb je toegang tot de Concorde Room. Nu stelt deze lounge niet heel veel voor, maar ik wilde toch nog wel eens een paar uurtjes in de lounge doorbrengen. Al was het maar om nog een paar glaasjes Laurent Perrier Grand Siécle te drinken. Daarom besloot ik een vlucht te boeken die laat vertrekt. De laatste vlucht terug naar Amsterdam vertrekt om 19.30, waardoor je per saldo maximaal een kwartier “loungetijd” hebt. Daarom heb ik een vlucht naar Dublin geboekt, met de vlucht die vertrekt om 21.15 uur.

award ticket
Concorde Room, het stelt niet veel voor, maar ik pik ‘m toch mee

Vanaf Dublin vlieg ik terug met KLM. Meestal zijn enkeltjes erg duur bij KLM, maar in dit geval betaal ik € 70,00 voor een enkele reis. Dit lijkt op het eerste gezicht duurder dan met Ryanair of Aer Lingus. Vanwege mijn Skyteam Elite+ status kan ik echter een gratis stoel selecteren, koffer inchecken, priority, lounge toegang, etc.

Hotels en visa

Met alleen vluchten boeken ben je er natuurlijk nog niet. Uiteraard moet ik tussen het vliegen door ook nog gewoon slapen. Vanwege de huidige Accelerate actie bij IHG heb ik het Intercontinental in Abu Dhabi geboekt. Dit levert me 16.000 extra IHG punten op (verblijf in het Midden Oosten en een Weekend Stay) en daarnaast haal ik mijn “Achievement Bonus van 14.000 punten door deze actie. Uitstekende beloning dus!

Intercontinental Abu Dhabi

Voor mijn dag in Rusland moest ik speciaal naar Den Haag afreizen. Een transit visa kost € 35,00, maar kost wel enige moeite om te regelen. Ik heb besloten om een hotel vlakbij het Rode plein (kwartier lopen) te regelen. Ondanks de korte tijd in Moskou en het feit dat je makkelijk 2 uur onderweg kan zijn in de taxi, leek me dit de moeite waard.

Dan nog mijn vlucht naar Mumbai. Ik vlieg er naar toe om vervolgens in hetzelfde toestel terug te keren. Ik vroeg me achteraf toch af of ik geen visum nog heb. Gelukkig kreeg ik op ons forum snel reactie van WorldTraveller, die me verzekerde dat het niet nodig was. Gelukkig maar.

Resultaat: een intensief vliegprogramma

Het uiteindelijke resultaat is een kleine week flink vliegen! Voor mij iets om echt naar uit te kijken, maar ik begrijp dat sommige mensen er niets aan zouden vinden. Het schema ziet er als volgt uit:

  • Donderdagochtend: Amsterdam – Berlijn (KLM, Boeing 737-700, Economy Comfort);
  • Vrijdagochtend: Berlijn – Abu Dhabi (Air Berlin, Airbus A330, Business Class);
  • Zaterdagmiddag: Abu Dhabi – Mumbai (Etihad, Airbus A380, Economy Class);
  • Zaterdagavond: Mumbai – Abu Dhabi (Etihad, Airbus A380, First Class);
  • Zondagmiddag: Abu Dhabi – Londen (Etihad, Airbus A380, First Class);
  • Maandagochtend: Londen – Moskou (British Airways, Boeing 777, First Class);
  • Dinsdagmiddag: Moskou – Londen (British Airways, Boeing 787-9, First Class);
  • Dinsdagavond: Londen – Dublin (British Airways, Airbus A319, Economy Class);
  • Woensdagmiddag: Dublin – Amsterdam (KLM, Embraer 190, Economy Class).
De uiteindelijke route

Conclusie

Ik kijk al weer behoorlijk uit naar deze trip. Vliegen is voor mij een feest. In dit geval vlieg ik met prachtige producten. Het is jammer dat de vluchten zich zo snel achter elkaar opvolgen, maar voor mij is het helaas anders niet voor elkaar te krijgen. Het was gewoon een keuze: minder vliegen en meer tijd om te relaxen op locatie, of meer vliegen. Tja….

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *